Handleiding Twitch

Wil je graag beginnen met Twitch maar weet je niet hoe? Geen zorgen ik help je uit de brand 🙂 In de handleiding hier onder vind je alles wat je moet weten om een succes te worden op Twitch.

cropped-test-header.jpg

Twitch Handboek

 

Inhoudsopgave

Pagina 3:                                                                                                                                           Strategie

Pagina 4:                                                                                                                                           Checklist

Pagina 6:                                                                                                                                           Bekendheid vergroten

Pagina 7:                                                                                                                                           Titel en beschrijving

Strategie

om een sterk merk op te bouwen met Twitch.

Richt je op de content:
Je kanaal moet passen bij het soort content dat we maken. Het moet de essentie overbrengen van de content die kijkers nu en de volgende keer mogen verwachten.

Houd het eenduidig:
De stijl van het kanaal wordt op een logische, consistente manier uitgedragen. Het moet staan voor de centrale boodschap van je kanaal, zodat kijkers weten wat ze er kunnen verwachten. Houd het eenvoudig. Zorg dat alle streams, ook de kanaaltrailer, in lijn zijn met de branding.

Maak het kanaal vindbaar:
Je kanaal moet het voor kijkers makkelijker maken om je streams en je kanaal te vinden. Dit kan onder meer door de streams te taggen met consistente metadata (tekstuele informatie zoals titels of thema’s) en de stream of kanaal op social media te plaatsen. Hierdoor is het kanaal makkelijker te vinden wanneer ernaar gezocht wordt.

Zorg dat je kanaal er in alle vormen uitspringt op Twitch.
Toon je kanaal in de vormgeving, heet je fans welkom op een overtuigende manier of plaats een eindkaart in alle streams op het kanaal. Optimaliseer het kanaal met metadata voor een goede plaatsing bij de zoekresultaten, de gerelateerde kanalen, de pagina ‘Door kanalen browsen’ en de feed, zodat je huidige en potentiële abonnees bij je kanaal betrekt.

Zorg ervoor dat je kanaal er in alle media hetzelfde uitziet.
Je kanaalbranding moet zo consistent zijn dat mensen je merk onmiddellijk herkennen. Je kanaalpictogram, bijvoorbeeld, wordt weergegeven bij elke streams die door kijkers op Twitch wordt gevonden. Daarom doe je er goed aan het pictogram ook te gebruiken in content die je op andere marketing- en mediaplatforms plaatst.

CHECKLIST
Vormgeving: Staat de overlay de gameplay niet in de weg. Is de webcam niet te prominent aanwezig?

Test: Test de stream voordat je hem start. Kloppen de geluidslevels? Staat er niets verkeerd?
– Microfoon: Zorg voor een vaste microfoon die van te voren goed afgesteld is!  
Banners: Pas eventueel de banners aan onder het Twitch kanaal naar de game die je speelt.
Muziek: Op Twitch mag je gebruik maken van allerlei soorten muziek, je kan van te voren een playlist maken om deze af te spelen tijdens de livestream. Let wel op dat wanneer je de video gaat converteren naar YouTube je geen gebruik kan maken van copyrighted muziek!! 
Maak een goede start met pakkende content. Kijkers moeten het gevoel hebben van: ‘Ik moet de rest ook zien’ en blijven kijken.
Stream altijd via de computer: Stream altijd (ook al zit je op een console) via de pc. Mensen zoeken meer op streamers die streamen met de pc dan met een console.
Het belangrijkste is consistentie. Met consistentie kun je loyaliteit kweken. Wakker het enthousiasme van onze fans aan met consistente branding of een vast beginthema. Als we ons thema telkens een klein beetje veranderen, staan de kijkers op den duur te popelen om ‘de versie van deze week’ te bekijken zodra je die hebt geplaatst. Zo moet je denken aan een ander thema per spel. Dit geldt ook voor de streamer zelf. Heb een vast enthousiast team die je kan inzetten om te streamen.
Laat je merk zien. Een belangrijk branding element is je logo. Laat dit tijdens de gehele stream terug komen. Geef het een consistente en prominente plek in de stream. Maar dan wel zo dat het niet in de weg staat. Mijn voorkeur gaat uit naar de rechter onder hoek. Het merk moet goed zichtbaar zijn.
twitch logo
Deze streamer heeft een goede layout gevonden voor zijn streams. Zijn Camera zit niets in de weg en zijn logo is netjes onder zijn webcam weergegeven. Wij hoeven natuurlijk geen Top $ en subs today in onze stream te zetten J
Stel tijdens de stream vragen. Betrek je publiek bij de stream, want bij vragen horen antwoorden. Mensen verwachten altijd een antwoord als er een vraag wordt gesteld. Stel je publiek continue intrigerende vragen, dan is de kans groot dat de kijkers blijven omdat ze het antwoord willen horen/hebben.
– Zeg in het kort waar de stream over gaat. Vertel de kijkers meteen wat ze te zien krijgen. Als ze de onderwerpen leuk vinden, is de kans groot dat ze blijven tot de laatste seconde. Dit is ook een goede manier om je publiek te vertellen wat ze kunnen verwachten en voor te bereiden op wat je gaat doen. Bijvoorbeeld: “Vandaag gaan we het hebben over”.
Geef je stream deel waarde. Mond-tot-mondreclame is een krachtig instrument, omdat aanbevelingen van vrienden en familie doorgaans worden bekeken. Hetzelfde geldt voor content die online wordt gedeeld: ook dat zijn aanbevelingen die loyale nieuwe fans kunnen opleveren. Vraag je dus af of je serie boeiend genoeg is om te worden gedeeld. Of misschien nuttig? Interessant? Roepen de streams een emotie op?
Kwaliteit. Alle gamess worden in Full HD opgenomen en gepresenteerd. (720p of 1080p)
– Maak een sterke titel. Kijk bij het kopje titel hoe je een pakkende titel maakt. Maak geen gebruik van capslock!!! WANT ZO’N TITEL ZIET ER ECHT NIET UIT!?
– Omgeving Aan de hand van de verschillende soorten games heb je ook verschillende soorten indelingen qua vormgeving.

twitch 3 voorbeeld 4

Sluit je stream goed af en zorg voor een duidelijk einde.
Deel je stream op andere platformen. Upload de video op YouTube en maak gebruik van Twitter, Facebook en andere social media kanalen om de video op te delen.
Hoe maak je jou kanaal bekender op Twitch?

Er zijn een paar eenvoudige manieren om te zorgen dat ons kanaal en onze stream sneller worden gevonden op Twitch. Boeiende content die in de smaak valt bij de kijkers leidt tot meer weergave. We moeten onze energie daarom vooral steken in het maken van een kanaal dat mensen graag bezoeken en delen, en waar ze steeds terugkeren. Zorg voor informatieve titels en beschrijvingen, geef de elementen van ons kanaal een vorm die meer fans aanspreekt en gebruik meldingen aan abonnees.

Maak gebruik van metadata

Metadata zijn gegevens over een stream, bijvoorbeeld de titel, beschrijving, tags en categorie. Met metadata kun je contextinformatie toevoegen aan onze stream, zodat ze eerder worden gevonden door het beoogde publiek. Het is van belang dat je metadata een goede afspiegeling zijn van de inhoud van je streams.
Een aantal praktische tips om je video correct van metadata te voorzien en zo vindbaar te maken in meer zoekresultaten:

  • Wees terughoudend met metadata voorin je stream. Je hoeft niet elk denkbaar onderwerp, woord of idee te noemen. Bedenk wat je zou zeggen, als je een vriend in enkele woorden moet vertellen waar je stream over gaat. Less is more!
  • Je kan ook plaatjes uploaden onder je stream. Deze kunnen dan aangepast worden aan de hand van wat je streamt. We gaan op een creatieve manier gebruik maken van deze “banners”. Hoe wordt nog overlegd met Jordan.twitch cool
  • Voorzie je stream van vertaalde beschrijvingen en tags als je content interessant zou kunnen zijn voor kijkers in andere landen en taalgebieden. Houd het in elk geval beknopt en to-the-point.

Naast metadata zijn er andere middelen om te zorgen dat je stream sneller en door meer mensen worden gevonden. Bijvoorbeeld: Bekijk hoe titels en beschrijvingen worden weergegeven in de zoekresultaten, bij aanbevolen streams, op de hoofdpagina, enzovoort. Korte titels werken vaak het best, omdat lange titels bij onvoldoende ruimte soms worden ingekort. Goede beschrijvingen geven een stream context in de zoekresultaten.
 

Titel en Beschrijving

Je streams vertellen een verhaal. Aan ons de taak om dat verhaal op een aantrekkelijke manier te presenteren met titels en beschrijvingen van je stream. Beschouw deze elementen maar als het billboard voor de stream. Een overtuigend billboard in streamformaat kan de magneet zijn waarmee we nieuwe fans aantrekken die interessante streams en kanalen op Twitch zoeken. De combinatie van titel, beschrijving en vormgeving van je kanaal kan onze streams onweerstaanbaar maken, of juist zo oninteressant dat geen mens erop klikt. Benut ze dus optimaal.

Het Maken van sterke titels.

De titels en vormgeving vertellen een samenhangend, overtuigend verhaal. Titels zijn een leidraad voor de kijkers en de zoeksystemen van Twitch. Gebruik daarom relevante zoekwoorden die de stream goed beschrijven. Dit doe je als volgt:

  • Plaats beschrijvende en relevante zoekwoorden aan het begin van de titel.
  • Toon brandingelementen en eventuele afleveringnummers pas aan het einde.
  • Gebruik korte titels zodat ze niet worden afgebroken omdat ze te lang zijn.
  • Zorg ervoor dat de titel de lading van de stream dekt. Bezoekers kunnen door misleidende titels wegblijven, wat negatieve gevolgen heeft voor het aantal kijkers en de weergavetijd.
  • Werk titels tijdig bij zodat ze up-to-date blijven en kijkers blijven trekken.

Beschrijvingen

Beschrijvingen zijn bedoeld om samen te vatten waar je stream over gaat, zodat kijkers en de zoeksystemen van Twitch je Stream kunnen plaatsen.

Een goede beschrijving:

  • Beschrijft je kanaal correct in één of twee korte zinnen.
  • Sluit aan bij het verhaal van de titel en vormgeving.
  • Kan hetzelfde verhaal vertellen als de titel, of informatie toevoegen die niet in de titel staat. Wees creatief!

Beschrijvingen kunnen ook worden gebruikt om kijkers op de weergavepagina tot actie aan te sporen.