Hoe word je populair op YouTube

Hey allemaal! Ik heb een guide inclusief checklist gemaakt die er voor gaat zorgen dat je YouTube kanaal beter gevonden en bekeken gaat worden!

Strategie om een sterk merk op te bouwen met YouTube
Richt je op de content:
Je kanaal moet passen bij het soort content dat je maakt. Het moet de essentie overbrengen van de content die kijkers nu en de volgende keer mogen verwachten.

Houd het eenduidig:

De stijl van het kanaal wordt op een logische, consistente manier uitgedragen. Het moet staan voor de centrale boodschap van je kanaal, zodat kijkers weten wat ze er kunnen verwachten. Houd het eenvoudig. Zorg dat alle video’s, ook de kanaaltrailer, in lijn zijn met de branding.

Maak het kanaal vindbaar:
Jij moet het voor kijkers makkelijker maken om je video’s en je kanaal te vinden. Dit kan onder meer door de video’s te taggen met consistente metadata (tekstuele informatie zoals titels of thema’s) en de video of kanaal op social media te plaatsen. Hierdoor is het kanaal makkelijker te vinden wanneer ernaar gezocht wordt.

Zorg dat je kanaal er in alle vormen uitspringt op YouTube.
Toon je kanaal in de thumbnails, heet je fans welkom op een overtuigende manier of plaats een eindkaart in alle video’s op het kanaal. Optimaliseer het kanaal met metadata voor een goede plaatsing bij de zoekresultaten, de gerelateerde kanalen, de pagina ‘Door kanalen browsen’ en de feed, zodat je huidige en potentiële abonnees bij je kanaal betrekt.

Zorg ervoor dat je kanaal er in alle media hetzelfde uitziet.
Je kanaalbranding moet zo consistent zijn dat mensen je merk onmiddellijk herkennen. Je kanaalpictogram, bijvoorbeeld, wordt weergegeven bij elke video die door kijkers op YouTube wordt gevonden. Daarom doe je er goed aan het pictogram ook te gebruiken in content die je op andere marketing- en mediaplatforms plaatst.

CHECKLIST

Begin en eindig elke video met een  teaser (zie: https://www.youtube.com/watch?v=GTH9AN6g1oE )
Maak een goede start met pakkende content. Kijkers moeten het gevoel hebben van: ‘Ik moet de rest ook zien’.
Het belangrijkste is consistentie. Met consistentie kun je loyaliteit kweken. Wakker het enthousiasme van onze fans aan met consistente branding of een vast beginthema. Als we ons thema telkens een klein beetje veranderen, staan de kijkers op den duur te popelen om ‘de versie van deze week’ te bekijken zodra je die hebt geplaatst. Zo moet je denken aan een ander thema per spel.
Laat je merk zien. Een belangrijk branding element is het je logo. Laat dit tijdens de gehele video terug komen. Geef het een consistente en prominente plek in de video. Maar dan wel zo dat het niet in de weg staat. Mijn voorkeur gaat uit naar de rechter onder hoek. Het merk moet goed zichtbaar zijn.
handboek 1

Stel een vraag. Bij vragen horen antwoorden. Mensen verwachten altijd een antwoord als er een vraag wordt gesteld. Stel dus aan het begin van je video een intrigerende vraag, dan is de kans groot dat de kijkers blijven omdat ze het antwoord willen horen.  Bijvoorbeeld: Wat vinden jullie van de nieuwe lipgloss, dlc, auto etc.
– Zeg in het kort waar de video over gaat. Vertel de kijkers meteen wat ze te zien krijgen. Als ze de onderwerpen leuk vinden, is de kans groot dat ze blijven tot de laatste seconde. Dit is ook een goede manier om je publiek te vertellen wat ze kunnen verwachten en voor te bereiden op wat je gaat doen. Bijvoorbeeld: “Vandaag gaan we het hebben over”.
Geef je video deel waarde. Mond-tot-mondreclame is een krachtig instrument, omdat aanbevelingen van vrienden en familie doorgaans worden bekeken. Hetzelfde geldt voor content die online wordt gedeeld: ook dat zijn aanbevelingen die loyale nieuwe fans kunnen opleveren. Vraag je dus af of je serie boeiend genoeg is om te worden gedeeld. Of misschien nuttig? Interessant? Roepen de video’s een emotie op?
Kwaliteit. Zorg ervoor dat al je video’s in Full HD opgenomen worden. (720p of 1080p)
Maak een sterke titel. Kijk bij het kopje Thumbnails hoe je een pakkende titel maakt. Maak geen gebruik van capslock!!! WANT ZO’N TITEL ZIET ER ECHT NIET UIT!?
Maak voor iedere video een aparte thumbnail. Zo weet de kijker precies waar hij moet kijken. 

handboek 2
– Vormgeving. Aan de hand van de verschillende soorten video’s heb je ook verschillende soorten indelingen qua vormgeving. Zorg voor een speciale kamer of maak gebruik van een greenscreen.

handboek 3
Maak gebruik van playlisten. Voeg elke video toe aan een playlist zodat de kijker zonder enige moeite meteen de vorige video kan bekijken.
handboek 4
Sluit je video goed af en zorg voor een duidelijk einde.
Deel je video op alle platformen. Maak gebruik van Twitter, Facebook en andere social media kanalen om je video op te delen.

Hoe word je bekender op YouTube?

Er zijn een paar eenvoudige manieren om te zorgen dat je kanaal en je video’s sneller worden gevonden op YouTube. Boeiende content die in de smaak valt bij de kijkers leidt tot meer weergavetijd, waardoor onze video’s ook vaker in de zoekresultaten worden getoond. Je moet je energie daarom vooral steken in het maken van een kanaal dat mensen graag bezoeken en delen, en waar ze steeds terugkeren. Zorg voor informatieve titels en beschrijvingen, geef de elementen van ons kanaal een vorm die meer fans aanspreekt en gebruik meldingen aan abonnees.

Maak gebruik van metadata

Metadata zijn gegevens over een video, bijvoorbeeld de titel, beschrijving, tags, categorie, thumbnail en ondertiteling. Met metadata kun je contextinformatie toevoegen aan onze video’s, zodat ze eerder worden gevonden door het beoogde publiek. Het is van belang dat je metadata een goede afspiegeling zijn van de inhoud van je video’s. Als je misleidende metadata gebruikt om de YouTube zoekalgoritmen te manipuleren, wordt je video verwijderd en krijg je een waarschuwing op je account.
Een aantal praktische tips om je video correct van metadata te voorzien en zo vindbaar te maken in meer zoekresultaten:

  • Wees terughoudend met metadata voorin je video. Je hoeft niet elk denkbaar onderwerp, woord of idee te noemen. Bedenk wat je zou zeggen, als je een vriend in enkele woorden moet vertellen waar je video over gaat. Less is more!
  • Je kan ook ondertitelingen uploaden voor je video’s. Dit zijn geïndexeerde bestanden waarmee je je potentiële publiek kunt uitbreiden tot anderstalige kijkers en doven en slechthorenden.
  • Voorzie je video’s van vertaalde beschrijvingen en tags als je content interessant zou kunnen zijn voor kijkers in andere landen en taalgebieden. Houd het in elk geval beknopt en to-the-point.

Naast metadata zijn er andere middelen om te zorgen dat je video’s sneller en door meer mensen worden gevonden. Bijvoorbeeld:

  • Bekijk hoe titels en beschrijvingen worden weergegeven in de zoekresultaten, bij aanbevolen video’s, op de pagina ‘Wat je kunt bekijken’, enzovoort. Korte titels werken vaak het best, omdat lange titels bij onvoldoende ruimte soms worden ingekort. Goede beschrijvingen geven een video context in de zoekresultaten. Daarom is het een goed idee om eventuele links, boven aan je omschrijving te vervangen door relevante tekst die context geeft aan potentiële kijkers.
  • Gebruik een boeiende thumbnail. Gebruik geen misleidende afbeelding, maar bedenk wel dat kijkers vaak op een korte, eerste indruk afgaan. Geef ze dus een reden om jouw video te kiezen uit alle resultaten die ze zien.

Afspeellijsten en annotaties

Via Aanbevolen video’s vinden kijkers vaak andere interessante video’s, afspeellijsten en kanalen. Op de pagina’s ‘Wat je kunt bekijken’ en ‘Mijn abonnementen’ worden alle updates gepresenteerd van kanalen waarop kijkers zijn geabonneerd. Op ‘Wat je kunt bekijken’ staan alle meldingen, aangepast aan de persoonlijke kijkvoorkeuren en -geschiedenis van de kijker. Op ‘Mijn abonnementen’ staat de meest recente activiteit van alle kanalen waarop de kijker is geabonneerd. Als je je zichtbaarheid en publiek wilt vergroten, kun je gebruikmaken van de volgende strategieën:

  • Gebruik afspeellijsten en annotaties om het gedrag van je kijkers te sturen. Je kunt ermee beïnvloeden wat YouTube je kijkers aanbeveelt bij de gerelateerde video’s.
  • Kies voor een logische naamstructuur. Als je content is verdeeld in seizoenen of afleveringen, kun je het best een naamstructuur kiezen waaruit YouTube kan opmaken welke aflevering als volgende moet worden aanbevolen.
  • Wees actief met uploaden, reageren en publiceren van beheren. Je kunt je abonnees via de pagina’s ‘Wat je kunt bekijken’ en ‘Mijn abonnementen’ inlichten wanneer je video’s (ook van andere videomakers) aan je afspeellijsten hebt toegevoegd, als leuk hebt gemarkeerd of erop hebt gereageerd. Zo zorg je ervoor dat je kijkers blijven terugkomen voor meer.
  • Vraag je af hoe vaak je uploadt. Als je meerdere keren per dag video’s uploadt, voelen je abonnees zich misschien overvoerd met meldingen over je kanaal. Als jij ook zo’n productieve videomaker bent, kun je met de optie ‘Abonnees op de hoogte stellen’ op de videobewerkingspagina voorkomen dat de kijkers teveel meldingen ontvangen.
  • Deel je video’s op gekoppelde social platforms om ook kijkers buiten YouTube te bereiken. Deze kunnen vervolgens nog meer van je video’s bekijken via links in je eindkaarten en annotaties, via afspeellijsten of ons algoritme voor aanbevelingen.

Thumbnails:

Je video’s vertellen een verhaal. Aan ons de taak om dat verhaal op een aantrekkelijke manier te presenteren met thumbnails, titels en beschrijvingen van je video’s. Beschouw deze elementen maar als het billboard voor de video. Een overtuigend billboard in videoformaat kan de magneet zijn waarmee we nieuwe fans aantrekken die interessante video’s en kanalen op YouTube zoeken. De combinatie van thumbnail, titel en beschrijving kan onze video’s onweerstaanbaar maken, of juist zo oninteressant dat geen mens erop klikt. Benut ze dus optimaal.

Het Maken van sterke titels.

Samen met de thumbnails vertellen titels een samenhangend, overtuigend verhaal. Titels zijn een leidraad voor de kijkers en de zoeksystemen van YouTube. Gebruik daarom relevante zoekwoorden die de video goed beschrijven. Dit doe je als volgt:

  • Plaats beschrijvende en relevante zoekwoorden aan het begin van de titel.
  • Toon brandingelementen en eventuele afleveringnummers pas aan het einde.
  • Gebruik korte titels zodat ze niet worden afgebroken omdat ze te lang zijn. Dit is met name belangrijk voor kanalen met veel weergaven op mobiele apparaten, waarop titelvelden nog korter zijn.
  • Zorg ervoor dat de titel de lading van de video dekt. Bezoekers kunnen door misleidende titels wegblijven, wat negatieve gevolgen heeft voor het aantal kijkers en de weergavetijd.
  • Maak titels die de bijbehorende thumbnails goed aanvullen.
  • Werk titels tijdig bij zodat ze up-to-date blijven en kijkers blijven trekken.

Beschrijvingen

Beschrijvingen zijn bedoeld om samen te vatten waar je video over gaat, zodat kijkers en de zoeksystemen van YouTube je video kunnen plaatsen.

Een goede beschrijving:

  • Beschrijft je video correct in één of twee korte zinnen.
  • Sluit aan bij het verhaal van de thumbnail en de titel. Deze drie elementen (thumbnail, titel en beschrijving) verschijnen samen in de zoekresultaten.
  • Kan hetzelfde verhaal vertellen als de titel en de thumbnail, of informatie toevoegen die niet in de titel staat. Wees creatief!
  • Gebruik links die een betere kijkervaring opleveren (tijdstempels van specifieke momenten in een video, links naar aanvullende content, links naar samenwerkingspartners, enzovoort).

Beschrijvingen kunnen ook worden gebruikt om kijkers op de weergavepagina tot actie aan te sporen.

  1. Dus, een thumbnail moet op een heldere, visueel aantrekkelijke manier een goede indruk geven van de inhoud van de video en zowel op klein als groot formaat goed overkomen.
  2. Videotitels moeten de bijbehorende thumbnails goed aanvullen, informatief zijn, relevante zoekwoorden bevatten en uitnodigen tot delen.
  3. De thumbnail, de beschrijving en de titel vertellen samen een verhaal over je video.

Hopelijk heb je er iets aan, laat het me weten als je iets toe te voegen hebt 🙂